בדיוק כפי שיום טוב מתחיל בבוקר טוב כך גם פרויקט מוצלח מתחיל באפיון אתר מקצועי. מסמך אפיון אתר הוא אבן הדרך הראשונה שצריך לעבור בכל פרויקט, במסמך זה נניח את ההגדרות שינחו אותנו לאורך כל הפרויקט, ולעתים אף בגרסאות עתידיות של אותו פרויקט.

כאשר ניגשים לכתיבת מסמך אפיון לאתר אינטרנט צריך לשים דגש על כל ההיבטים בפרויקט, בין אם אלו מסרים שברצוננו להעביר, חוויה שנרצה להעניק למשתמשי האתר או היבטים טכנולוגיים שיעזרו לנו לממש את המירב מהאתר.

לרוב מסמך לאפיון אתר אינו מכיל רק פירוט טקסטואלי, אלא גם שרטוט ראשוני של האתר הנקרא – מוקאפ.

הכנת מסמך לאפיון אתר

אני נוהג להשתמש בשירות גוגל דוקס עבור המסמכים שלי אך ניתן לכתוב את האפיון בכל תוכנה לכתיבת מסמכים, וורד, Pages של מק, כתבן או מה שנוח לכם. המסמך יכיל ארבעה פרקים, ניתן כמובן להוסיף ולגוון אך זו הצעתי להתחלה נכונה:

  1. מבוא
  2. רקע
  3. עיצוב
  4. פיתוח

ראשי הפרקים העיקריים במסמך לאפיון אתר

הפרק הראשון: מבוא

המבוא מכיל מידע הקשור בהפקת מסמך האפיון עצמו, בדרך-כלל הוא נכתב בסוף תהליך הפקת המסמך או במהלכו. לרוב המבוא מכיל שלושה מקטעים עיקריים:

  1. מידע כללי – מידע כללי אודות המסמך, כגון:
    1.1. מה מטרת המסמך.
    1.2. מה השלבים בפרויקט.
    1.3. מי שותף להפקת הפרויקט.
  2. הגדרות – מפרט אודות מונחים במסמך שיכולים להוות בעיה לקוראים מסוימים, למשל פירוט של המינוח ״תבנית עמוד״ עבור מי שלא מבין את המונח ויתקל בה במסמך, או לחלופין פירוט של המינוח ״דימות״ אם המסמך עוסק באפיון עסק בתחום הדימות.
  3. לוח זמנים – לוח הזמנים מופיע בטבלה שמפרטת את השלבים בפרויקט, מה הסטטוס של כל שלב, מתי הוא מתחיל ומתי הוא עתיד להסתיים.

הפרק השני: רקע

פרק זה מספק טעימות עסקיות ושיווקיות למסמך שלנו, מטרתו לתת רקע על העסק ועל השאיפות של הלקוח מהאתר. פרק זה מתחלק למספר מקטעים עיקריים:

  1. מידע עסקי כללי – מה מהות העסק או הארגון ומה השירותים או המוצרים שהוא מציע.
  2. קהל יעד – מיהו הקהל שאליו האתר פונה, מה מייחד את הקהל הזה.
  3. שוק ומתחרים (לא חובה) – מהו סוג השוק, מה הבעיות בשוק, מי הם המתחרים, מה מבדל את העסק או הארגון ממתחריו.
  4. מטרות – מה אנחנו רוצים להשיג באתר, מהן השאיפות שלנו מהאתר ומה הדגשים שהעסק או הארגון מבקש לשים אליהם לב.
  5. זירות דיגיטליות – מיהן הזירות שבהן העסק או הארגון משווק את עצמו, או רוצה לשווק את עצמו. האם פייסבוק? לינקדין?

הפרק השלישי: עיצוב

פרק העיצוב הוא הפרק המרכזי במסמך לאפיון אתר משום שהוא עוסק בחווית המשתמש שאותה נרצה להעניק באתר ומפרט את המבנה והויזואליות הנדרשת. במסמכי אפיון שונים פרק זה מקבל זוויות מעניינות, כאשר הדרישה מצד הלקוח היא ברורה או שיש צוות שעובד על הפקת האפיון והאתר עצמו, ניתן למקסם את אפיון חווית המשתמש באתר לרזולוציות שיאפשרו עבודה נוחה ובטוחה בהמשך.

  1. הגדרות כלליות – המקום בו נניח את ההגדרות הכלליות שלנו מהעיצוב, כגון: מה השאיפות שלנו מהעיצוב, האם יש לנו הגבלים מסוימים וכדומה.
  2. קונספט – בשלב זה נפרט את סגנון העיצוב שישרת את האתר, החל מבחירת גווני האתר ועד לסגנון הממשק.
  3. מבנה ותוכן – מקטע זה מפרט את עץ התכנים של האתר כשההתמקדות היא לפי תבניות עמוד, נפרט על העמוד הראשי ומה שיהיה בו, איך ייראה עמוד מאמר וכל עמוד אחר במערכת, מה יהיה המבנה של הכותרת העליונה והתחתונה.
  4. תהליכים – מקטע זה מפרט את התהליכים שאותם עובר המשתמש באתר, הנעות לפעולה למיניהן, חלוניות קופצות, סלי קניות ותהליכי רכישה וכדומה.

הפרק הרביעי: פיתוח

הפרק במסמך שעוסק בפיתוח האתר, הוא גם לרוב הפרק שחותם את המסמך, בו נפרט את המפרט הטכנולוגי הנדרש לפרויקט, הצוות שיבצע את העבודה, שלבי הפיתוח, אופי התחזוקה של האתר לאחר השקתו ופעולות אופטימיזציה שיש ליישם מול גוגל.

אלו הם המקטעים העיקריים בפרק:

  1. מידע כללי – מי צוות הפיתוח, בכמה סביבות יהיה שימוש במהלך הפיתוח.
  2. טכנולוגיות – מהן הטכנולוגיות שעל בסיסן נקים את האתר, האם הן מגיעות ממקור חיצוני או שהיישום שלהן הוא חלק מהפיתוח, מה דורש השימוש בטכנולוגיות האלו.
  3. סוגי תוכן – מה סוגי התוכן שישרתו את האתר, כיצד יוקם כל אחד מהם, מה נדרש מהפיתוח ליישם כדי להעמיד את סוגי התוכן במערכת הניהול (לפרט את כל המשימות).
  4. שלבי הפיתוח – פירוט של אבני הדרך בפיתוח.
  5. בדיקת איכות / QA – פירוט של השיטות לבדיקת איכות שיעשו בפרויקט והטכנולוגיות שעליהן ייבדק האתר, סוגי דפדפנים, מערכות הפעלה.
  6. תחזוקה – מה צריך על מנת לתחזק את האתר, מהי הסביבה האופטימלית לאתר.
  7. אופטימיזציה למנועי החיפוש (גוגל) – מהן הפעולות הנדרשות לשם התאמת האתר החדש למנועי החיפוש.

השארת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*